Istraživačko
Područje
Sažetak
U svijetu koji se suočava s brojnim klimatskim promjenama, osobne i društvene transformacije postaju nužne i potražuju se unutar društava, na svim razinama, od politika, ekonomija, odgoja i obrazovanja pa do načina i kvalitete svakodnevnog življenja, a u skladu sa zacrtanim Ciljevima SDG (2030). Propitivanje odnosa ekološkog identiteta, načina i kvalitete života, dobrobiti, zadovoljstva životom, sreće, osobina ličnosti i ponašanja predstavlja suvremeni interdisciplinarni istraživački izazov. Cilj ovog istraživanja jest ispitati odnos ekološkog identiteta, povezanosti s prirodom, psihološke dobrobiti (operacionalizirane dobrobiti, optimizmom, zadovoljstvo životom i srećom), socio-demografskih varijabli (spol, dob, studijski program), osobina ličnosti i odgoja i obrazovanja za održivi razvoj kod studenata Sveučilišta u Rijeci, različitih studijskih programa. Provedbom ovog istraživanja propitat će se veza između ekološkog identiteta, dobrobiti te odgoja i obrazovanja studenata Sveučilišta u Rijeci. Cjelokupni uzorak studenata ispitat će se upitnicima u okviru korelacijskog nacrta, a poduzorak studenata eksperimentalnim nacrtom s ciljem ispitivanja efekta (obrazovanja i prirodnih prostora) na fokusne varijable. Očekuje se značajna pozitivna povezanost između ekološkog identiteta i više razine svih dimenzija dobrobiti studenata na cijelom uzorku, a na poduzorku se očekuje značajan efekt obrazovanja i dostupnosti prirodnih prostora na razvoj ekološkog identiteta i veće povezanosti s prirodom (CNS). Rezultatima istraživanja doprinijet će se stvaranju novih znanstvenih spoznaja o čimbenicima koji su povezani, te utječe li odgoj i obrazovanje na razvoj ekološkog identiteta i dobrobit studenata u suočavanju s izazovima održivog razvoja. Proizašle znanstvene spoznaje mogu poslužiti kao smjernice za daljnje osnaživanje dobrobiti studenata u okviru stvaranja preduvjeta za razvoj ekološkog identiteta s ciljem razvijanja ekološki odgovornih i održivijih građana društva.
Opis
Projekta
Ekološki identitet (poput „europskog“, nacionalnog ili etičkog) predstavlja višeslojni konstrukt, spoj kognitivnog, afektivnog i voljnog odnosa čovjeka prema prirodi, način na koji pojedinac određuje sebe u odnosu na prirodu, kako se „samopercipira“ kao dio prirode i kako je uključuje u svoj identitet (Clayton, 2003, Optow & Clayton). On omogućuje (samo) razumijevanje svog vlastitog odnosa s prirodom, ali je i način identifikacije svojih (i među) odnosa u društvenom, kulturnom, profesionalnom i inom „svijetu“. Brojna istraživanja potvrđuju vezu između ekološkog identiteta i grupnog identiteta, psihološke dobrobiti (upravljanje okolinom, samoprihvaćanje, osobni rast, smisao života, pozitivne odnose s drugima i autonomija), osobina ličnosti, optimizma, sreće, vrijednosti, empatije, zadovoljstva životom, povezanosti s prirodom, proekološkim ponašanjima, dostupnosti prirodnih prostora, načina života u gradu i selu, ali i s odgojem i obrazovanjem (Payne, 2001, Hinds & Sparks, 2009, Kızılay & Önal, 2019, Irkhin, 2020, Anđić & Hadela, 2021, Sierra – Baron & sur., 2023; Blanchard & Paquet, 2023, Clayton i sur., 2023). Istraživanja također ističu da su mentalno zdravlje, dobrobit, ekološki identitet i povezanost s prirodom čimbenici koji mogu značajno doprinijeti suočavanju, predviđanju i akcijama usmjerenim na smanjivanje klimatskih promjena, te poticanju i unaprjeđivanju značajnije brige i nužnih promjena u ponašanjima pojedinaca i zajednica prema okolišu (Sierra – Baron i sur., 2023). U ovom će se istraživanju, uz navedeno, proučavati i psihološka dobrobit (Ryff & Singer, 2006), uz koju će se ispitati i varijable: optimizma, zadovoljstva životom i sreće, te osobine ličnosti. Usklađenost ekološkog identiteta, dobrobiti i zadovoljstva životom, optimizma, sreće i ponašanja, te osobina ličnosti, područje je razumijevanja i osobnog identiteta i društva te percepcije vlastite uloge u društvu koje teži održivijoj budućnosti (Blanchard & Paquet, 2023, Sierra-Baron & sur., 2023).


Cilj
Projekta
Ciljevi projekta su utvrditi razinu ekološkog identiteta studenata, te ispitati njegov odnos u korelaciji sa sociodemografskim varijablama, psihološkom dobrobiti, optimizmom, zadovoljstvom životom i srećom, te osobinama ličnosti. Istraživačka pitanja: Kakav je odnos sociodemografskih varijabli, ekološkog identiteta, povezanosti s prirodom i dobrobiti (optimizma i dr.) studenata? Postoji li i kakav je efekt obrazovanja i prirodnih prostora na ekološki identitet i psihološku dobrobit studenata?
